
‘De consument wil weten waar zijn eten vandaan komt’
Door Marcel
Beijer
De Almeerse Eveline Stilma (40) maakt naam met haar bedrijf InnoPlant. Ze
adviseert bedrijven bij de overstap naar biodiversiteit. “De
geitenwollensokken-fase is allang voorbij. Slimme keuzes leveren gewoon winst
op.”

Eveline Stilma: “De superfood-hype geeft aan dat de consument zich bewust wordt van zijn voeding.” (Foto: Fred Rotgans)
De Almeerse doctor in de plantenkunde heeft een missie: biodiversiteit
stimuleren. “Er is vanuit de markt steeds meer vraag naar eerlijk, gezond
voedsel. De consument wil weten waar zijn eten vandaan komt en voelt zich
bedonderd als er paardenvlees in zijn eten zit in plaats van rundvlees.”
Een groot deel van de kritische consumenten is bereid om kapitalen uit te geven
aan hippe superfood, zoals Chiazaadjes. “Dat is gewoon vogelvoer”, stelt
Stilma. “Vogels kunnen Chiazaad verteren omdat ze steentjes in hun maag hebben
die het zaad vermalen. Frambozen of bramen zijn ook rijk aan gezonde voedingsstoffen
en daarvan kunnen we de vitaminen en mineralen wel goed opnemen. Maar de
superfood-hype geeft wel aan dat de consument zich bewust wordt van zijn
voeding.”
Symposium
De naam van de Almeerse onderneemster maakt snel furore in ons land. Ze is auteur
van het boek ‘Polyculturen in de kas’, waarin telers van groente en fruit hun
werk combineren met de productie van eiwitrijke producten als eieren,
paddenstoelen en vis. In februari was ze mede-initiator en organisator van het
symposium ‘Meer rendement door biodiversiteit’ met de Natuur- en
Milieufederatie Zuid Holland, waar ze ook spreker was. In Amsterdam, pal naast
de Ikea, richtte ze voor de gemeente naar idee van SIGN een mobiele boomgaard
in. “80 boombakken met beplanting in verschillende lagen. Het horecabedrijf kon
de oogst gebruiken.”
De Floriade
lees verder > http://www.almeredezeweek.nl/nieuws/1497291-de-consument-wil-weten-waar-zijn-eten-vandaan-komt