ALMERE • Vrijdag 23 november 2018 | 12:45
Het winnende ontwerp voor de brug over het Weerwater is bekend. Ruim 70 procent van de Almeerders koos voor de brug met de vloeiende vorm en de uit bamboe gemaakte zitplaatsen.
Vrijdagmiddag onthulden wethouder Loes Ypma en gedeputeerde Jan de Reus het ontwerp van de winnende brug die het Lumièrepark met het Weerwatereiland gaat verbinden. Almeerders konden uit twee ontwerpen kiezen. Zo’n 3.000 Almeerders hebben hun stem uitgebracht.
Het prijskaartje van beide voorstellen was gelijk;ongeveer 5 miljoen euro. De nieuwe brug moet volgens de gemeente ‘een duurzame verbinding over het Weerwater’ worden. Het gaat onderdeel uitmaken van het Rondje Weerwater, een project van de gemeente om de route rondom het Weerwater aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor recreanten.
Volgend jaar september wil de gemeente beginnen met de bouw. In 2020 moet de brug af zijn.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/165851/slingerende-bamboebrug-over-weerwater-winnend-ontwerp
Nog enkele dagen hebben partijen de tijd om in te tekenen voor de aanbesteding van de Weerwaterbrug. Het gaat om het realiseren (ontwerpen, engineeren en uitvoeren) en gedurende 20 jaar onderhouden van een hoogwaardige fiets- en voetgangersbrug tussen het Lumièrepark en het Weerwatereiland. De brug heeft een lengte van ca. 440 m en een breedte van minimaal 6 meter. Omdat een maximale kwaliteit wordt nagestreefd, worden de aanbiedingen vooral beoordeeld op duurzaamheid en schoonheid. Welke aanbiedingen zijn het meest ‘groen’ in termen van materiaalgebruik, energieverbruik en levenscycluskosten? Hoe toont zich dat in ontwerp, beleving en gebruik? En welke brugontwerpen hebben naar de mening van een deskundigenjury de beste beeldkwaliteit, zijn een ‘landmark op zich’ en passen toch goed in de omgeving? De Almeerse bevolking mag meebeslissen over de brug. De deskundigenjury legt de twee beste aanbiedingen voor aan de inwoners, waarna zij bij meerderheid van stemmen bepalen welke brug gebouwd zal worden. Naar verwachting is de winnende partij in het najaar bekend. De feitelijke bouw van de brug zal vervolgens in het tijdvak 2019 – 2020 plaatsvinden.
2018 03 02
https://www.floriade.nl/nl/blog/aanbesteding-weerwaterbrug/
Brug in Rondje Weerwater voer voor discussie
12/5/2017
Jeroen Oosterheert
Moet het een simpele of een iconische brug worden? – Foto: Almere Vandaag uit plan Rondje Weerwater
ALMERE – De nog te bouwen brug over het Weerwater tussen het eiland Utopia en het Filmwijkstrandje wordt voer voor politieke discussie. Dat bleek donderdagavond tijdens de bespreking van de plannen voor het Rondje Weerwater.
In de plannen, met een totale investering van ruim 21 miljoen euro, zit de brug en in eerste instantie werd er drie miljoen euro voor vrijgemaakt, maar inmiddels wil wethouder Tjeerd Herrema er, mede vanwege de komst van de Floriade, er een ’iconische brug’ van maken en vraagt hij om zes miljoen euro voor de brug. ,,Het moet iets moois worden voor de stad. Iets voor de nieuwe wijk, voor het verkleinde rondje Weerwater en een icoon”, zo gaf Herrema aan.
Gemeenteraadsfractie Leefbaar Almere, en ook andere partijen zagen dat wel zitten, maar Leefbaar wil vastgelegd hebben dat die brug dan ook echt niet meer dan zes miljoen euro gaat kosten. De VVD wil eerst weten wat er dan voor ’iconische brug’ gaat komen. ,,Als die brug ons niet bevalt dan kan het wat ons betreft ook een meer basale brug worden, een brug van ruim drie miljoen euro dus zoals dat in de eerste ideeën werd geopperd. We willen niet zo maar een cheque van zes miljoen euro geven”, aldus VVD-raadslid Rutger Hengstman.
Pim Reinders kondigde donderdagavond twee moties aan over de brug en e PVV wil via een motie duidelijk hebben dat het maximaal bij de drie miljoen euro blijft. Hengstman komt met een motie over het ontwerp. Volgende week wordt er over de moties gesproken en gestemd. Daarna wordt het hele plan voor het rondje voorgelegd voor stemming.
https://almerevandaag.nl/brug-in-rondje-weerwater-voer-voor-discussie/
De Floriadebrug is een verbinding tussen het Fongerspad en het eiland Utopia dat in 2022 plaats moet bieden aan de Floriade. Het halveert het huidige ‘Rondje Weerwater’ en biedt de mogelijkheid om een ‘8-tje’ te lopen of te fietsen. De gebruikelijke 7,5 km kan dan verkleind worden tot 5 km. De Floriadebrug is één van de eerste ideeën die Karres+Brands aan gaat pakken in de ‘make-over’ van het ‘Rondje Weerwater’. Eén van de winnaars van de prijsvraag ‘Rondje Weerwater’ in 2014 was ‘Kleur in cultuur‘. Zij hadden, als één van de weinige deelnemers, een maquette gebouwd van het gebied dat onder handen wordt genomen. Een brug was een ‘brug naar de toekomst’ getiteld ‘We want more’.
Een verbinding van het centrum met het Floriadeterrein is al ingetekend door Karres+Brands
Het plan van MVRDV dat door de gemeenteraad is gehonoreerd in 2015 voorzag ook al in een brug halverwege het Weerwater.
Floriadebrug in Venlo 2012
Ook de Floriade van 2010 in Venlo werd opgesierd met een Floriadebrug.
Locatie: | A73 bij Venlo |
Werkomvang: | Structural design & (detail-) engineering |
Levering: | 2012 |
Tonnage: | 200 ton |
Opdrachtgever: | Ballast Nedam/Venlo Green Park |
De langzaamverkeer brug bestaat uit een hoofdoverspanning van ca. 60 meter lengte en is maximaal 10 meter breed. Aan weerszijde van de hoofdoverspanning bevinden zich, in een curve lopend en niet aan elkaar gelijk zijnde de aanbruggen welke elk ongeveer 30 meter lang zijn en samen met de hoofdoverspanning een totaal lengte van 120 meter overbruggen. De brugdelen worden bij de overgangen aanbruggen-hoofdoverspanning ondersteund door stabiliteitstafels waarvan de kolommen in hout zijn uitgevoerd. Het rijdek is uit kunststofdelen samengesteld en het gaasdoek, dat de brug een bijzondere uitstraling geeft, is van duurzaam PVC. Het totaalgewicht van de staalconstructie bedraagt ca. 200 ton.
De brug behoorde in 2012 tot de genomineerde van de nationale staalprijs en het Tekla model is in de categorie ingenieurs bureaus gekozen tot de winnaar van de Tekla Benelux BIM awards 2012
Brug uit 3D-printer
De eerste 3D-geprinte brug in de wereld komt mogelijk in Amsterdam. Dat maakten bouwbedrijf Heijmans en de Nederlandse startup MX3D bekend. De bouw van de brug is een staaltje vernuft dat wereldwijd nog niet eerder is vertoond. Tijdens het printen wordt gebruik gemaakt van een speciale robot die het mogelijk maakt om enorme objecten te printen. Het resultaat is een stalen brug die over een gracht in de historische binnenstad komt te liggen.
MX3D zet daarmee een stap die tegengesteld is aan de algemene trend in 3D-printen. Volgens MX3D richten de meeste bedrijven zich op het printen van kleine, op maat gemaakte voorwerpen, zoals gespecialiseerde onderdelen voor medische of industriële toepassingen. MX3D wil de brug op locatie printen. De robot begint op de ene oever en maakt al printend de oversteek naar de andere kant. De printer brengt het metaal naar een temperatuur van 1200 graden Celsius en bouwt de brug druppeltje voor druppeltje op. Daarvoor is nog wel de toestemming van de gemeente Amsterdam nodig. Mocht die er niet komen, dan print MX3D de brug in een grote loods. De brug moet dan via het water naar de locatie in de binnenstad worden vervoerd. Amsterdam maakt in september bekend waar de brug wordt geplaatst.
Ingenieurs van Heijmans helpen mee om de benodigde vergunningen rond te krijgen. Ook rekenen de ingenieurs mee met ontwerper Joris Laarmans om ervoor te zorgen dat de brug straks sterk genoeg is voor het verkeer. Heijmans onderstreept met de samenwerking de ambitie om voorop te lopen bij innovaties in de bouw.
De printtechnologie geeft ontwerpers eindeloos veel nieuwe mogelijkheden, maar het grootste voordeel is dat er geen materiaal wordt verspild. In 2017 moet de brug klaar zijn.
Bron: MX3D
Metalen 3D-geprinte brug voor Amsterdamse Wallen gepresenteerd
https://www.nu.nl/251519/video/metalen-3d-geprinte-brug-voor-amsterdamse-wallen-gepresenteerd.html