kunst in Almere

aleph Almere kunst in Almere

Aleph: een begin

Beschrijving

Aleph :een begin 1988-9193/ Aleph : a beginning: Uitgave in oplage van 1000 exemplaren door de directie kunstzaken Almere over de geschiedenis van een ruimte voor kunstenaars in Almere. Deze kunstenaars hebben in de loop van de vijf jaar durende tentoonstellingsprogrammering een stempel op  de ruimte gedrukt. Herinneringen aan de tijdelijke intallaties vormen de rode draad. Aan de kunstenaars werd de eis gesteld deze architectonisch sterke ruimte met haar meedogenloze eigenschappen te beteugelen. De voorkeur ging uit naar driedimentionaal werk of naar schilderkunst en fotografie die in een ruimtelijk concept werden gepresenteerd. Kunstenaars o.a. Marijke van Warmerdam, John Blake, Mels van Zutphen, Andrei Roiter, Rob de Vries, Cornelius Rogge, Benni Efrat, Samuel Imbach, Marinus Boezem, Gerhart Mertz, Henk Visch, Günther Förg, Kazuo Katase, Berend Strik, David Groot e.v.a.
1993, Hard cover, 168 blz., 18,9X28,5 cm, als nieuw
© Dienst Kunstzaken Almere / Aleph

Museum De Paviljoens

 museum de Paviljoens Almere

Gesloten per 1 september 2013

Laatste nieuwsbrief Museum De Paviljoens, september 2013
Uit: Almere Vandaag, 28 juni 2013
‘Mensen kijken zonder te zien’

Guus Döll: ‘De kunstenaars gingen dikker weg dan ze kwamen’

Museum De Paviljoens maakt zich op voor het laatste weekend. De tentoonstellingsruimte is gevuld met ballonnen. Buiten, gewapend met plastic handschoenen en een emmertje ruimt Guus Döll zwerfvuil op. Al 29 jaar is Guus (bijna 73) op en top gastheer.

Niemand die de Paviljoens langer kent. Guus begon in Aleph, de expositiekelder onder het stadhuis waar Marinus Boezem ooit zijn vliegtuigje neerzette. “Ik was suppoost, eerst tijdelijk. Toen kwam de vraag of ik via Tomin wilde werken voor het theater en de expositieruimte. Het theater viel af en de exposities in De Paviljoens bleven over. IUk heb er nooit spijt van gehad.” Hij is officieel al een paar jaar met pensioen, maar werkte nog altijd twee dagen in de week in het museum. “Ik hield de meisjes in de gaten”, schertst Döll over het team. “Ach, De Paviljoens is een deel van mijn leven.” Hij heeft gewerkt met – ‘onder’ is niet van hem op toepassing – successievelijk Jos Wilbrink, Lia Gieling en Macha Roesink. Tentoonstellingen op- en afbouwen, openingen verzorgen, suppoost zijn. “Het inrichten was het mooiste avontuur. Kijk, ik kom uit de bouw en eigenlijk heb ik niks met kunst, ik ben geen kunstenaar, geen kunstkenner. Maar ik weet inmiddels wel wat kijken is. Veel mensen kijken zonder te zien.”

De mooiste tentoonstellingen? “Ik vond het leuk werken met Karel Goudsblom en Peter Kempff, jonge honden, nog in Lia der tijd. Anna en Patrick Poirier vond ik ook heel gedreven. Libeskind ben ik altijd blijven volgen. Toen hij ‘Polderland’ aan het opbouwen was bracht ik ze koffie, thee, lunch. Bij hun komst naar Almere werd ik gewaarschuwd ‘Dat zijn kunstenaars van internationale naam’, maar het eindigde ermee ‘Hoe moet je je ei gebakken hebben’. Met allemaal kon Guus lezen en schrijven, alleen Arno van der Mark heeft het een beetje bij hem verpest. “Toen hij bij een opening Benno Premsela in het vizier kreeg, bestond ik niet meer, maar ja hij moest verkopen. Met de meesten heb ik leuk samengewerkt. We zijn altijd goed voor de kunstenaars geweest. Ze gingen dikker weg dan ze kwamen!”

Zijn verdriet over de sluiting van het museum laat ie niet merken. Maar Döll heeft geen goed woord over voor het stadsbestuur dat naar zijn mening de ene na de andere blunder maakt. “Met straatstenen in het centrum die te zacht zijn, een rioolstelsel dat miljoenen kost. Ik zag al toen het de grond inging dat het niet goed ligt. Ik, een leek.”
“Kijk het Stedelijk gaat open, veel tam tam, het Rijks heropent, veel tam tam. En hier? Ze hebben er niets voor over, denken dat het niets wordt met cultuur in de polder, maar wel een Floriade die alleen maar kost.”

Vanuit De Paviljoens bekeken zou het geholpen hebben als ze iets – al was het maar een postzegel – van Van Gogh of Vermeer hadden gehad, denkt Döll. “Dan heb je gegarandeerd succes. Maar dit is altijd een plaats geweest voor experimenten. Het wordt niet ondersteund. Ik weet nog dat Lia altijd zei ‘Ze vroegen me bij de gemeente niet hoe mooi het was, maar hoeveel mensen er kwamen. Getallen interesseren mij niet!’
Guus geeft een cd mee: Filmwijk 1997, rondje Weerwater 1996 en 6x Land Art. “Ik heb gefilmd sinds 1995. Daar leg ik mijn ziel en zaligheid in, heerlijk. Zo’n vijf keer per jaar maak ik een rondje stad vanaf het Weerwater gezien, om vast te leggen hoe de stad zich ontwikkelt. Dat heb ik niet van mezelf maar van kunstenaar Jouke Kleerebezem. Die maakte foto’s van lege winkels. Vorig jaar heb ik 32 lege winkels gefilmd, dit jaar 36. Dat wordt doodgezwegen.”

Hoe moet het nu verder zonder Museum De Paviljoens? “Ik ben nu 72, bijna 74, mijn lief is 74. Ik fiets en film nog steeds. Ik leef veel in het verleden.”

Tekst met dank aan Wilma Klaver en Almere Vandaag

KAF opent deuren van vernieuwde gebouw

KAF opent deuren van vernieuwde gebouw
De nieuwe naam prijkt sinds woensdag op de gevel.

Almere – Kunstlinie Almere Flevoland (KAF, voorheen Schouwburg Almere) opent vrijdagavond de deuren van het totaal vernieuwde gebouw. Na de opening van de KAF Architectuurstudio kunnen bezoekers het gebouw verkennen tijdens het openingsfestival KAFtival.

Er wordt momenteel nog hard gewerkt bij het gebouw aan de Esplanade. Woensdag werden de letters van ’Schouwburg Almere’ naar beneden gehaald en inmiddels prijkt de nieuwe naam ’KAF’ op de gevel. Onduidelijk is of de grootschalige verbouwing van het pand voor dit openingsweekend echt helemaal is afgerond. Vragen hierover worden door KAF tot nu toe niet beantwoord.

Burgemeester Franc Weerwind zal vrijdagavond in iedere geval de nieuwe KAF Archtectuurstudio openen, waarbij een grote Lego-maquette van de stad Almere wordt onthuld. Naast de Architectuurstudio bestaat het gebouw uit KAF Theater, KAF Expo, KAF Citylounge en KAF Academie.

Om de eerste bezoekers welkom te heten wordt vrijdagavond het openingsfestival KAFtival gehouden. Van 19.30 tot 01.00 uur worden de bezoekers in verschillende ruimtes van het gebouw getrakteerd op shows, kunst, eten en drinken. Zo zijn er blockparty’s in de Red Room en de Pink Room, is er een Dance Court in de Blue Room, een vloggersfeest in de Green Room en wie wil chillen kan terecht in de Dark Room. Gratis tickets voor het festival waren verkrijgbaar via KAFtival.nl. De 50 allerlaatste tickets voor het festival worden vandaag verloot onder de laatste aanmelders.

Overzichten van Kunst in Openbare Ruimte in Almere zijn te vinden via onderstaande links:

http://www.flevolanderfgoed.nl/home/kunst/zuidelijk-flevoland/almere.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_beelden_in_Almere

 

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!