land-art flevoland
Zes landschapskunstwerken
In de polder van Flevoland zijn vanaf 1971 zes grootschalige landschapskunstwerken gerealiseerd van internationale kunstenaars. De zes kunstwerken zijn in één dag te bezoeken – met eigen vervoer of tijdens georganiseerde excursies. Kijk hier voor meer informatie over de dagtochten landschapskunst.
Antony Gormley: Exposure (2010)
Balancerend op de grens van land en water kijkt een 26 meter hoge gehurkte man vanaf de strekdam in Lelystad uit over het Markermeer. In het open landschap van de Flevopolder is dit menselijke figuur een landmark. Met Exposure maakte de Britse kunstenaar Antony Gormley (Hampstead, Groot-Brittannië, 1950) het zesde Land Art project in Flevoland.
Exposure (2010) van Antony Gormley op de strekdam in Lelystad. Foto: Jordi Huisman.
Daniel Libeskind: Polderland Garden of Love and Fire (1996)
In Almere Pampus liggen vijf elkaar kruisende lijnen als een vreemd schriftteken in het landschap. Drie smalle kanalen, een strook zwart grind met een sculptuur van aluminium wanden erop en een voetgangerspad vormen het Land Art project Polderland Garden of Love and Fire van architect Daniel Libeskind (Lodz, Polen, 1946).
Daniel Libeskind: Polderland Garden of Love and Fire (1996). Foto: Jordi Huisman.
Marinus Boezem: De Groene Kathedraal (1996)
In Almere Hout staat een ‘gotische’ kathedraal. Geen hemelshoge stenen gewelven, metershoge glas-in-lood ramen met goddelijke taferelen of galmende koorgangen, maar een kathedraal gevormd door een groep Italiaanse populieren. Kunstenaar Marinus Boezem (Leerdam, 1934) ontwikkelde in 1978 het idee voor dit Gotisch Groei Project.
Marinus Boezem, De Groene Kathedraal (1996). Foto: Jordi Huisman.
Richard Serra: Sea Level (1996)
Als een waterpas ligt Sea Level van de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra (San Francisco, 1939) midden in het glooiende landschapspark De Wetering in Zeewolde. Twee lange muren staan diagonaal in elkaars verlengde aan weerszijden van een kanaal. De bovenkant van de muren geeft de hoogte van het zeeniveau aan, waarmee de diepere ligging van de polder voelbaar wordt.
Richard Serra, Sea Level (1996). Foto: Jordi Huisman.
Piet Slegers: Aardzee (1982)
Midden in de uitgestrekte Flevopolder, niet ver van Zeewolde, ligt het kunstwerk Aardzee van de Nederlandse kunstenaar Piet Slegers (Mierlo, 1927). Met vijf hectare, hetzelfde formaat als de omliggende landbouwkavels, is Aardzee één van de grootste kunstwerken in Nederland. Door de groene golven biedt het werk een besloten oase van rust, midden in de open polder.
Piet Slegers, Aardzee (1982). Foto: Jordi Huisman.
Robert Morris: Observatorium (1977)
De Amerikaanse kunstenaar Robert Morris (Kansas City, VS, 1931) creëerde net buiten Lelystad het eerste Land Art project in Flevoland. Morris ontwierp het Observatorium oorspronkelijk voor de spraakmakende openluchttentoonstelling Sonsbeek buiten de perken in 1971. Het werk is al dertig jaar de locatie voor het zonnewendefestival Sunsation.
Robert Morris, Observatorium (1977). Foto: Jordi Huisman.
Dit delen:
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)